حفاظت از حق تصدی در داکوتای شمالی؟


سخت است بد،م چه زم، باید در مورد لوایح ارائه شده در مجالس ایالتی هیجان زده شد. چیزهای اجرایی زیادی بدون هیچ شانسی برای عبور وجود دارد که با این وجود می تواند توجه بسیاری از فعالان و مطبوعات را به خود جلب کند. با این حال، وقتی رهبر ا،ریت مجلس نمایندگان یک مجلس ایالتی لایحه ای را معرفی می کند، به نظر من باید آن را جدی بگیرید. و رهبر ا،ریت در داکوتای شمالی اکنون در حال طرح یک لایحه است.

Inside Higher Ed خلاصه خوبی دارد:

رهبر ا،ریت مجلس داکوتای شمالی قانونی را ارائه کرده است که به روسای حداقل دو کالج، دانشگاه ایالتی دیکنسون و کالج ایالتی بیسمارک اجازه می‌دهد تا اعضای هیئت علمی را بر اساس بررسی‌های غیرقابل تجدیدنظر خود رؤسای جمهور ا،اج کنند.

این متن قانون پیشنهادی را می توان در اینجا یافت.

چند شرط کلیدی:

3. اگر رئیسی تشخیص دهد که یکی از اعضای هیأت علمی مستقر در انجام وظیفه یا مسئولیت تصدی خود کوتاهی کرده است، رئیس نمی تواند قرارداد عضو هیأت علمی مستقر را تمدید کند، مگر اینکه رئیس به طور خاص توضیح دهد که چرا به نفع مؤسسه است. با وجود عدم رعایت وظایف و مسئولیت‌های دوران تصدی، به استخدام عضو هیئت علمی ادامه دهند.
4. رئیس یک مؤسسه می‌تواند از یک مدیر مؤسسه برای انجام بازبینی کمک بگیرد، اما نمی‌تواند مسئولیت بررسی را به یکی از اعضای هیئت علمی که مدیر نیست تفویض کند.

. . . .

6. بررسی طبق این بند قابل تجدیدنظر یا بررسی توسط اعضای هیئت علمی یا کمیته هیئت علمی نیست. . . .

ظاهراً طراحی این لایحه به طور خاص به دلیل این واقعیت است که سیستم های بازنگری پس از تصدی در بسیاری از دانشگاه های ،تی به ا،اج کافی اساتید منجر نمی شود.

دنیای آموزش عالی آمریکا ممکن است چند سال دیگر بسیار متفاوت به نظر برسد.


منبع: https://reason.com/volokh/2023/01/26/gutting-tenure-protections-in-north-dakota/