نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم ؛ آموزش تصویری پرشین تکس | تکس مپ

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم ؛ آموزش تصویری پرشین تکس | تکس مپ

آنها وظیفه دارند درآمدها، هزینه‌ها و هر چیزی که مربوط به فعالیت‌های شغلی آنهاست در طی یک سال به صورت اظهارنامه مالیاتی به سازمان مربوطه ارائه دهند. سلام کاربر گرامی، در همین مطلب در قسمت دانلود راهنمای تکمیل اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل راهنمای ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی گروه های اول تا سوم و انفرادی و مشارکتی به صورت فایل PDF قرار گرفته است. در روش خوداظهاری شخص حقیقی یا حقوقی خود اعلام می‌نمایند که چه مقدار درآمد داشته و چه مقدار باید مالیات پرداخت نماید بی‌آنکه ممیزین و کارشناسان سازمان امور مالیاتی در محاسبه و دریافت مالیات، دخالت قابل توجهی داشته باشند.

  • این اشخاص دارای حقوق تکالیف و اموالی هستند که به طور کلی از اموال و حقوق و دارایی افرادی که آن را تشکیل می دهند جداست و دارای کلیه حقوق و تکالیفی می باشند که قانون برای اشخاص حقیقی شناخته است مگر آن چه که ملازمه با طبیعت و فطرت و سرشت انسانی دارد و مختص انسان است.
  • به طور کلی غیر از صاحبان مشاغلی که در بالا از آن‌ها یاد شد تمام افرادی که درآمد آن‌ها بیشتر از۳ میلیارد تومان در طول یکسال باشد شامل افراد گروه اوّل می‌شوند.
  • اعتبار سنی ستادی و میدانی اطلاعات وارد شده اتجام می شود و با پرونده های فزیکی تطبیق خواهد شد.
  • تبصره ۳– معافیت‌های مالیاتی این ماده برای مواردی که از طرف امام خمینی یا رهبری دارای مجوز می‌باشند براساس نظر خامنه ای است.

در صورتی که مؤدیان مالیاتی در ارائه اظهارنامه شخص حقیقی زمان کافی ندارند یا از مراحل تسلیم اظهارنامه مطلع نیستند می‌توانند یک وکیل مالیات را انتخاب و تمام امور مالیاتی خود را به ایشان بسپارند. به همین دلایل مراجعه به وکیل مالیات برای اشخاص حقیقی مانند یک کلید طلایی است تا بتوانند به موقع و در وقت تعیین شده اظهارنامه شخص حقیقی را به امور مالیاتی ذی ربط تسلیم نمایند. در فرم تبصره 100 مالیات، در فیلد مجموع فروش کالا و خدمات طی سال تمام واریزی ها به حساب بانکی در سال 1400 که ماهیت درآمدی دارد (میزان واقعی فروش کالا و خدمات) را وارد نمایید.

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم ؛ آموزش تصویری

لازم به ذکر است ، این اظهارنامه ها ، از طریق سامانه دریافت خلاصه پرونده مالیاتی،قابل مشاهده است . پس از تایید اطلاعات خود و تکمیل ثبت نام، در همان صفحه ورود اولیه، بر روی دکمه “اظهارنامه مالیاتی الکترونیک” کلیک کرده و اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی یا حقوقی را دریافت نمایید. اظهارنامه را با اطلاعات صحیح و به صورت دقیق و کامل پر کرده و در سامانه ارسال کنید. پس از ارسال، باید یک کد رهگیری دریافت کنید که نشان دهنده ارسال موفق اظهارنامه است (دقت کنید که اشخاص حقیقی تا پایان تیر ماه و اشخاص حقوقی تا پایان شهریور ماه فرصت تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی را دارند).

منظور از گروه‌بندی اشخاص حقیقی چیست؟

اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی گروه اول که در بالا شرح ان داده شد باید شماره ثبت دفاتر قانونی و کد رهگیری مربوط به آن را هم در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی ارائه دهند . این یک اشتباه رایج است که عموم مردم در رابطه با نام گذاری اظهارنامه هر سال مرتکب می شوند. در واقع اظهارنامه در هر سال، مربوط به عملکرد مالی سال گذشته اشخاص حقوقی یا حقیقی است و در نتیجه باید با نام سال گذشته خوانده شود. به طور مثال در سال 1400 اظهارنامه مالیاتی 99 را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهیم و در سال 1401 باید اظهارنامه مالیاتی 1400 را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنیم.

دقت کنید که میزان پرداخت نقدی شما نباید از 40% مبلغ مالیات قابل پرداخت کمتر باشد. همچنین می‌توانید 60% باقیمانده را حداکثر طی 6 قسط مساوی پرداخت نمایید. در صورتی که درآمد مشمول مالیات مؤدی بیشر از 100 میلیون تومان باشد، مالیات ایشان به نرخ 25% و مشابه اشخاص حقوقی محاسبه می‌گردد.