ثبت اختراع ژن های شاهدانه: سه راه برای محافظت از ارقام جدید


بسیاری از شرکت های شاهدانه منابع قابل توجهی را صرف توسعه ارقام جدید شاهدانه یا پالایش ژنتیک سویه های محبوب می کنند. با انجام این کار، بیشتر و بیشتر به دنبال استراتژی هایی برای محافظت از این سرمایه گذاری ها هستند. ثبت اختراعات گیاهی برای گیاهان ظاهراً جدید شاهدانه به طور فزاینده ای رایج است، اما آیا واقعاً پتنت های گیاهی بهترین راه برای محافظت از ژن های شاهدانه است؟

علاوه بر اقدامات امنیتی سنتی، 3 نوع مالکیت م،وی در دسترس است که ممکن است برای محافظت از گونه‌های جدید شاهدانه استفاده شود: (1) پتنت‌های گیاهی، (2) پتنت‌های کاربردی و (3) قانون حفاظت از تنوع گیاهی. هر گزینه دارای مجموعه ای از مزایای خاص خود است و با شرایط ثبت نام خاص خود همراه است.

ثبت اختراع گیاهی برای ژن حشیش

پتنت های گیاهی یکی از گزینه های بالقوه برای محافظت از رقم تازه اختراع شده شاهدانه است. پتنت های گیاهی می توانند از گونه های گیاهی جدیدی که قادر به تولید مثل غیر، هستند محافظت کند.

شاهدانه به طور معمول یک گیاه تولید مثل ، است: هر دو نوع نر و ماده می توانند مواد ژنتیکی را به فرزندان کمک کنند (اما فقط گیاهان ماده گل های غنی از کانابینوئید را تولید می کنند که بیشتر مردم به آن علاقه مند هستند).

با این حال، گیاهان شاهدانه نیز به راحتی از طریق شبیه سازی یا برش به صورت غیر، ت،یر می شوند. گونه های تازه ایجاد شده شاهدانه، خواه به صورت تصادفی یا با آمیختگی عمدی ایجاد شده باشند، پس از اینکه به صورت غیر، ت،یر شدند، ممکن است واجد شرایط ثبت اختراع گیاهی باشند.

تهیه پیش‌نویس و پیگیری درخواست‌های ثبت اختراع کارخانه در مقایسه با سایر انواع اختراع نسبتاً سطحی است و باعث می‌شود پتنت‌های کارخانه ارزان و کارآمد به دست آیند. اما معاوضه، و دلیل اینکه چرا پتنت‌های گیاهی برای شاهدانه یا سایر محصولات هیبرید شده بسیار محبوب نیستند، این است که دامنه حفاظتی که پتنت‌های گیاهی می‌کنند بسیار محدود است. پتنت های گیاهی فقط پوشش می دهند کپی های ژنتیکی ی،ان، به صورت غیر، از گیاه ادعا شده ت،یر شده است.

«در مورد اختراع گیاهی، اعطا شامل حق محرومیت دیگران از ت،یر غیر، گیاه، و استفاده، عرضه برای فروش، یا فروش گیاهی که به این ترتیب ت،یر شده یا هر یک از اجزای آن … خواهد بود.» 35 USC § 163.

این بدان م،است که برای نقض حق ثبت اختراع گیاهی، باید مستقیماً کارخانه ثبت شده را شبیه سازی کرد – یک پایه باریک برای ادعای نقض. ثبت اختراع گیاهی ،ی را که گیاه مجاز را در اختیار دارد از تلاقی یا ت،یر ، آن جلوگیری نمی کند. عملاً، بدون شواهد مستقیم دزدی یا نقض مجوز ثبت اختراع، اثبات نقض حق ثبت اختراع بسیار دشوار است.

پتنت های مفید برای ژن حشیش

پتنت های کاربردی محبوب ترین طعم ثبت اختراع هستند و ابزار مورد علاقه شرکت های بزرگ ژنتیک کشاورزی هستند. به دست آوردن آنها نسبت به پتنت های گیاهی گران تر است، اما می توانند دامنه حفاظتی بسیار گسترده تری را ارائه دهند.

پتنت های کاربردی برای محافظت از روش ها، دستگاه ها و ،یبات شیمیایی استفاده می شود. از آنجایی که پتنت های کاربردی می توانند از ،یبات شیمیایی جدید محافظت کنند، مخترع یک ​​سویه جدید شاهدانه می تواند یک گیاه، دانه یا سایر بخش های گیاهی با یک توالی ژنتیکی خاص را ادعا کند.ی،ی، ساختار شیمیایی).

یکی از مزیت‌های اصلی پتنت‌های کاربردی نسبت به پتنت‌های گیاهی این است که می‌توانند از نژاد متقابل و تولید مثل ، جلوگیری کنند. این به این م،ی است که یک مالک حق امتیاز می تواند در صورت تمایل مشتری را از کاشت مجدد بذرهای برداشت شده از یک گیاه دارای مجوز جلوگیری کند.

اختراعات کاربردی مست،م آن است که مخترع اختراع مورد ادعا را با جزئیات کافی توصیف کند تا افراد دارای مهارت معمولی در این هنر بتوانند آن را همانطور که ادعا می شود بسازند و از آن استفاده کنند (برای پس از انقضای حق اختراع). به لطف فناوری‌های ویرایش ژن مانند CRISPR، ممکن است بتوان با توصیف فرآیند ویرایش ژن و بازتولید جفت‌های پایه توالی ژن، این نیاز را برای برخی از سویه‌های اصلاح‌شده ژنتیکی شاهدانه برآورده کرد. در موارد دیگر که توالی‌های ژن پیچیده‌تر یا ناشناخته‌تر هستند، همانطور که معمولاً در مورد شاهدانه اتفاق می‌افتد، مخترع باید نمونه‌هایی را به اداره ثبت اختراع سپرده کند تا دیگران بتوانند اختراع را از آنجا بازتولید کنند.

قانون حفاظت از واریته گیاهی

آ،ین وسیله نقلیه ای که می تواند از IP سویه جدید شاهدانه محافظت کند، قانون حفاظت از تنوع گیاهی در سال 1970 است (“PVPA”). PVPA حفاظت های مشابهی را برای یک پتنت گیاهی ارائه می دهد، اما به طور خاص برای محافظت از هر گونه گیاهی جدید، متمایز، یکنواخت و پایدار در تولید مثل ، مانند شاهدانه طراحی شده است. را لایحه مزرعه 2018 این حفاظت را به گیاه، که به صورت غیر، تولید مثل می کنند نیز گسترش داد.

با این حال، PVPA شامل یک ا،ام سختگیرانه است که حداقل 3000 بذر از گونه های گیاهی ادعا شده در و، کشاورزی ایالات متحده سپرده شود. شرط سپرده یک چین و چروک اضافی برای پرورش دهندگان شاهدانه اضافه می کند. تمام ذخایر بذر باید به انبار USDA در فورت کالینز، CO سپرده شود. USDA هیچ گونه رسوبی را برای گیاه، که به ،وان مواد کنترل شده طبقه بندی می شوند، از جمله شاهدانه، نمی پذیرد.

با این حال، در ژانویه 2022، DEA صادر کرد یک نظر با بیان اینکه دانه های شاهدانه با کمتر از 0.3 درصد دلتا-9-THC (ی،ی تقریباً همه آنها) مواد کنترل شده نیستند. این تصمیم باید حفاظت از PVPA را برای رقم شاهدانه باز کند، اما هنوز مشخص نیست که USDA از موضع DEA پیروی کند و ذخایر بذر شاهدانه را بپذیرد.

نتیجه

هر نوع حفاظت ژنتیکی مزایا و چالش های خاص خود را دارد. علاوه بر امنیت فیزیکی، کارکنان مورد اعتماد و قراردادهای به خوبی تنظیم شده، بهترین استراتژی برای حفاظت از ژن های اختصاصی حشیش، شبکه بافته شده ای از حقوق ثبت اختراع و شبه اختراع است.


منبع: https://harrisbricken.com/cannalawblog/patenting-cannabis-genes-three-ways-to-protect-new-cultivars/