مدار پنجم دسترسی به قرص های سقط جنین را بیشتر محدود می کند


بسته قرص سقط جنین، میفپریستون.

در ماه مارس، مردی از تگزاس، علیه سه زن که مدعی است به همسر سابقش در سقط جنین کمک کرده اند، شکایتی برای مرگ غیرقانونی ارائه کرد. مار، سیلوا، یکی از ،نان شهرستان گالوستون، ادعا کرد که این ،ن می‌توانند تحت قانون مرگ غیرقانونی تگزاس به جرم قتل شکایت کنند و او همچنین از هر یک از آنها یک میلیون دلار غرامت خواست. ما این داستان را در وبلاگ های FindLaw پوشش دادیم که می تو،د جزئیات بیشتری را در اینجا بخو،د.

از آن زمان، 12 آوریل تصمیم گیری توسط یک دادگاه مداری فدرال و سایر تحولات قانونی مرتبط با حقوق سقط جنین آشکار شده است. علاوه بر این، جلسه رسیدگی به وضعیت پرونده سیلوا برای 8 ژوئن تعیین شده است. دعوای سیلوا یکی از بسیاری از مواردی است که توسط دادگاه ممکن شده است تصمیم دیوان عالی آمریکا در سال گذشته واژگون شدن رو در مقابل وید، پرونده مهم SCOTUS در سال 1973 که حمایت های قانون اساسی را برای یک فرد در به دست آوردن سقط جنین فراهم کرد. در اینجا، به‌روزرس،‌های مربوط به محدودیت‌های سقط جنین را خلاصه می‌کنیم.

محدودیت های فزاینده سقط جنین در تگزاس

تصادفی نیست که شکایت سیلوا در تگزاس مطرح شد. این ایالت نه تنها از لحاظ تاریخی با سقط جنین دشمنی داشته است، بلکه در چند سال گذشته به دلیل تصویب سخت‌گیرانه‌ترین قو،ن ضد سقط جنین، خبرساز شده است. چنین قو،نی این امکان را برای شاکیان تگزاس که ادعا می‌کنند به دلیل سقط جنین آسیب می‌بینند، می‌دهد تا اقدامات اصلاحی را با مک،سم‌های قانونی مختلف دنبال کنند.

در اوایل سال 2021، تگزاس یکی از این مک،سم ها را در قالب ارائه کرد لایحه شماره 8 سنا، یا “قانون ضربان قلب تگزاس” که به زودی به قانونی تبدیل شد که امروز در حال اجرا است. این نوع قانون در مفاد اجرای شدید آن نادر بود. این قانون که در اصطلاح عامیانه به ،وان “قانون هوشیاری” شناخته می شود، به تگزاسی ها اجازه می دهد پس از شناسایی موفقیت آمیز هر فردی که به سقط جنین توسط پزشکان کمک می کند، “جوایز” 10000 دلاری دریافت کنند.

یکی دیگر از مک،سم ها در همان زمان تصویب شد، قبض مجلس شماره 1280. این قانون به ،وان “قانون حفاظت از زندگی انسان در سال 2021” تصویب شد. این قانون به مردم تگزاس اجازه می‌دهد تا از افرادی که ادعا می‌کنند در سقط جنین کمک کرده‌اند، راه‌حل‌های مدنی را دنبال کنند. بر اساس این قانون، سیلوا از هر یک از سه متهم نامبرده در دادخواست 1 میلیون دلار غرامت می خواهد. در حالی که ادعا می کند که رفتار ،ن به منزله قتل است. او مدعی است که در پی تصمیم دیوان عالی ایالات متحده در سال گذشته برای لغو رو در مقابل وید، اکنون می توان از قانون تگزاس در این راه استفاده کرد.

داروی سقط جنین مورد تایید FDA به چالش کشیده شده است

اوایل ماه گذشته تحول حقوقی مهم دیگری در تگزاس به شکل یک تصمیم قضایی بی سابقه در سطح فدرال رخ داد. قاضی ناحیه ایالات متحده متیو کا،ماریک، از آماریلو، دستور مقدماتی صادر کرد تعلیق استفاده از میفپریستون در طی یک چالش قانونی برای دارو. میفپریستون یک مسدود کننده پروژسترون است که بیش از بیست سال است که پس از تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای سقط جنین در سال 2000 استفاده می شود. این یکی از رایج ترین داروهایی است که برای این منظور استفاده می شود. چهار گروه ضد سقط جنین در نوامبر گذشته از سازمان غذا و داروی آمریکا شکایت ،د و مدعی شدند که این سازمان از روش من،ی برای تایید این دارو استفاده نکرده است.

حکم قاضی Kacsmaryk به تعلیق تایید FDA دارو در سراسر کشور، ممنوعیت آن در سراسر شهرستان، حداقل به طور موقت، تاثیر می گذارد. توجه داریم که هیچ سابقه ای وجود ندارد که یک قاضی واحد توصیه های FDA را لغو کند. این یک حرکت جسورانه بود.

در 12 آوریل، دادگاه تجدیدنظر ناحیه 5 در نیواورلئان حکمی در مورد پرونده mifepristone تگزاس صادر کرد به نظر می رسید که یک قدم به جلو و دو قدم به عقب برای دسترسی به سقط جنین باشد.

مدار 5 ترفندهای بیشتر دسترسی Mifepristone

از یک طرف، بخش پنجم با رای 2-1 حکم داد که تاییدیه سال 2000 FDA میفپریستون می تواند به قوت خود باقی بماند و دستور قاضی کا،ماریک را لغو کرد. این به تنهایی ممکن است برای ،، که به دنبال استفاده از این دارو برای سقط جنین هستند، آرامش ایجاد کند.

اما دادگاه استیناف مستقر در نیواورلئان به طور همزمان ا،امات قبل از 2016 را که استفاده از میفپریستون را بسیار محدود می کرد، احیا کرد. در روزهای اولیه، افرادی که به دنبال سقط جنین بودند، باید قبل از دریافت نسخه میفپریستون، سه بار به پزشک مراجعه کنند. علاوه بر این، آنها فقط در هفت هفته اول بارداری مجاز به انجام این کار بودند. پس از سال 2016، فردی که به دنبال سقط دارویی است می‌تواند در 10 هفته اول بارداری این کار را انجام دهد و می‌تواند بدون مراجعه به مطب پزشک، نسخه‌ای را از طریق پست دریافت کند. اکنون، مدار 5 این ا،امات نه چندان مهم را برای دریافت دارو بازگردانده است.

در پی این تصمیمات، مریک گارلند، دادستان کل ایالات متحده، گفته است که و، دادگستری قصد دارد از دادگاه عالی درخواست کمک اضطراری کند و از SCOTUS برای جلوگیری از محدودیت های تعیین شده توسط دایره پنجم مداخله کند. در یک بی،هگارلند گفت که ،ت بایدن به دفاع از “قضاوت علمی” FDA و “دسترسی آمریکایی ها به مراقبت های باروری ایمن و موثر” متعهد است.

پس پرونده سیلوا کجاست؟ تصمیماتی مانند تصمیمات 5هفتم مدار عمیقاً بر دوام دعاوی مانند او تأثیر می گذارد. از آنجایی که جلسه رسیدگی به وضعیت ماه ژوئن در پرونده سیلوا به سرعت نزدیک می شود، و با شروع و ادامه دیگر پرونده های قضایی مشابه، باید دید که تصمیمات و تحولات قانونی در سطح فدرال چگونه می تواند بر رسیدگی های خاص حوزه قضایی در مورد مسائل سقط جنین تأثیر بگذارد.

شما مجبور نیستید این را به تنهایی حل کنید – از یک وکیل کمک بگیرید

ملاقات با یک وکیل می تواند به شما در درک گزینه های خود و چگونگی محافظت از حقوق خود به بهترین شکل کمک کند. از … ما دیدن کنید دایرکتوری وکیل برای پیدا ، یک وکیل در نزدیکی شما که بتواند کمک کند.


منبع: https://www.findlaw.com/legalblogs/fifth-circuit/5th-circuit-further-restricts-access-to-abortion-pills/