پنج مستندی که به عدالت در یک پرونده کمک کرد


تا به حال، ما به خوبی می د،م که نظام قضایی و حقوقی ما چقدر و با چه شدتی می تواند از ،، که ادعا می کند از آنها حمایت می کند، ش،ت بخورد. چه محکومیت نادرست باشد، چه عدم محکومیت، رفتار نادرست مقامات یا عدم حمایت از قرب،ان آسیب پذیر، بی عدالتی اشکال مختلفی دارد.

ما اغلب احساس ویران، انزجار و حتی درماندگی می کنیم. اما با این پنج مستند زیر می‌تو،م به خود یادآوری کنیم که دستیابی به عدالت نیز به اشکال مختلفی انجام می‌شود.

با نگاهی به بیرون از دیوارهای یک دادگاه و فراتر از مجموعه ای از گزارش های تحقیقی، این مستندهای خیره کننده نمونه های عالی برای هموار ، مسیر عدالت با در دست گرفتن امور و مستندسازی آنها هستند.

The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst (به کارگرد، اندرو جارکی، 2015)

جین، مجموعه مستند رابرت دورست و مشارکت مشکوک او در سه قتل جداگانه را دنبال می کند. فیلمسازان از طریق 25 ساعت مصاحبه، معمای حل نشده قتل سوزان برمن دوست دورست را در ارتباط با ناپدید شدن حل نشده همسر دورست، کتی مک کورمک، کنار هم قرار دادند.

وقتی اوضاع جدی شد فیلمسازان اسناد متعلق به سوزان برمن را دریافت ،د. یک کارشناس پزشکی قانونی در نامه ای که دورست به او نوشته بود، دست خط را با نامه ای ناشناس که پلیس از قتل برمن دریافت کرده بود، تطبیق داد.

جارکی در پایان سریال درباره این کشف با دورست مصاحبه کرد. دورست که از دوربین بیرون آمد، اما در حالی که میکروفونش روشن بود، گفت: «اینجاست. گرفتار شدی ل،تی چیکار کردم البته همه آنها را کشت.»

جارکی که مجبور شد حجم عظیمی از ویدئو و صدا را بررسی کند، گفت که صدای “سرد کننده” تا قبل از کشف نشد. سه سال بعد. فایل صوتی با حضور دادستان در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت فراخو، آن “اعتراف در یک لحظه بدون مراقبت.”

در سال 2015، ساعاتی قبل از پایان سریال، دورست به دلیل قتل سوزان برمن در سال 2000 دستگیر شد. او در سال 2021 محکوم شد قتل درجه یک

خط آبی نازک (به کارگرد، ارول موریس، 1988)

ارول موریس با استفاده از تجربه خود به ،وان یک کارآگاه خصوصی، قتل پلیس رابرت وود در سال 1976 را بررسی می کند که منجر به محکومیت نادرست رندال آدامز شد. موریس با استفاده از مصاحبه های اول شخص افراد درگیر و بازسازی خود رویدادها، مستندی ساخت که به طور مداوم از آن به ،وان «اولین معمای فیلم» یاد می شود. واقعاً یک قتل را حل کند.»

یک روز در سال 1976، آدامز با دیوید هریس آشنا شد. در آن شب، پلیس رابرت وود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد و هریس بعداً شهادت داد که آدامز تیرانداز بوده است. آدامز متعاقبا مجرم شناخته شد و به حبس ابد محکوم شد.

خود موریس می گوید که این فیلم توجه ملی را به این پرونده جلب کرد، اما تفاوت واقعی در تحقیقات خودش بود. از آنجایی که هرگز شواهد ملموسی وجود نداشت که حتی آدامز را دخیل کند، شاهدان پرونده علیه او را با شهادت دروغ تکمیل ،د.

مستند فاش شد پنج مورد شهادت دروغ شاهد و تخلفات دادست،. یک وکیل م،ع اصلی در این پرونده، دنیس وایت گفت موریس “مسئول ارائه شواهد جدید در پرونده و واداشتن (دیوید) هریس به صحبت است.”

در پایان، دیوید هریس دستگیر شد روی صدا اعتراف آدامز همیشه بی گناه بود. پس از 12 سال زندان، رندال آدامز آزاد شد.

قتلی در پارک (به کارگرد، شاون رچ و براندون کیمبر، 2014)

در سال 1982، پس از قتل دو نوجوان شیکاگو، آنتونی پورتر به دلیل جنایات بدون شواهد فیزیکی قابل توجهی به اعدام محکوم شد. در سال 1998، چند ساعت بعد از اعدام، اعدام پورتر متوقف شد.

با استفاده از فرصت به موقع، پروژه بی گناهی مدیل دانشگاه نورث وسترن، به رهبری دیوید پروتس، دوباره به تحقیق درباره جنایت پرداخت. آنها اعلام ،د که پورتر قاتل نیست.

در سال 1999، 17 سال بعد، پورتر آزاد شد، اما آلستوری سایمون جایگزین او شد. در حالی که پروژه بی گناهی مدیل به بی گناهی پورتر متقاعد شده بود، آنها همچنین متقاعد شده بودند که سایمون عامل واقعی آن بوده است.

قتل در پارک تحقیقات آنها را خنثی می کند، تحقیقات ناکافی، شهادت های دروغین، و فریب کاری را آشکار می کند. سایمون در حالی که تحت تأثیر مواد و تحت اجبار بود، گفت که مجبور شد به جرمی که مرتکب نشده اعتراف کند.

تولید قتل در پارک نیاز به بررسی مجدد خود این تحقیقات داشتند. فیلمسازان یک سکوی عمومی را به درخواست های سایمون مبنی بر بی گناهی و عدالت بازگرداندند. پرونده سایمون توسط آنیتا آلوارز، دادستان وقت ایالت کوک کانتی و واحد صداقت محکومیت مجدداً باز شد.

آلوارز پس از بررسی مجدد خودش نتیجه گیری “تحقیقات این پرونده به قدری دچار فرسودگی و فساد شده است که دیگر نمی تو،م مشروعیت این محکومیت را حفظ کنیم.”

سه هفته قبل از اولین نمایش مستند در جشنواره DOC NYC، سازندگان فیلم برای تغییر پایان خود عجله ،د، زیرا در 30 اکتبر 2014، پس از 15 سال حبس نادرست، آلستوری سایمون آزاد شد.

من توانستم به ،وان تهیه کننده اجرایی در مستند خدمت کنم و از اینکه توانستم نقشی کلیدی در تامین آزادی سایمون و کشف حقیقت پشت اقدامات دیوید پروتس داشته باشم، سپاسگزارم.

Tales of the Grim Sleeper (به کارگرد، نیک برومفیلد، 2014)

تا آن زمان داستان های یک خواب آلود قاتل زنجیره ای لونی فرانکلین جونیور قبلاً به دلیل نزدیک به ده ها قتل دستگیر شده بود، اما این بدان م،ا نیست که عدالت به طور کامل اجرا شده است.

نیک برومفیلد، فیلمساز، داستان را از جایی شروع می کند که سیستم قضایی پس از دهه ها بی عدالتی آشکار در ج، مرکزی لس آنجلس متوقف شد. این مستند بینندگان را به صحنه جنایات، جامعه لونی و داستان هایی که هنوز شنیده نشده و دیده نشده است می برد.

در حالی که آثار قابل مشاهده جنایات Lonnie را مستند می کند، این مستند به بررسی بی عدالتی هایی می پردازد که ما در سطح نمی بینیم، که توسط LAPD در عدم حمایت و/یا تحقیق در مورد جنایات علیه ،ن سیاهپوست فقیر و به حاشیه رانده شده است.

در طول تحقیقات روی زمین فیلم، تعداد قرب،ان این فیلم به صدها نفر می رسد، که بیش از آن چیزی است که LAPD مشکوک است. برومفیلد حتی با وجود اینکه مجری قانون می‌گوید تنها یک قرب، وجود دارد، قرب،ان دیگر را پیدا کرده و با آنها مصاحبه می‌کند.

اگرچه ده ها، اگر نگوییم صدها نفر از قرب،ان Grim Sleeper توسط سیستم قضایی ش،ت خوردند، این مستند با به اشتراک گذاشتن داستان های آنها برای رسیدن به این عدالت تلاش می کند.

چه ،ی مالکوم ای، را کشت (به کارگرد، راشل درتزین و فیل برتلسن، 2020)

بیش از پنج دهه پس از ترور مالکوم ای،، این مستند نتفلی، تلاش شخصی چندین دهه عبدا،حمن محمد مورخ را برای کشف اینکه واقعاً چه ،ی مالکوم ای، را کشته است، نشان می‌دهد. دو نفر حتی در صحنه جنایت نرفته بودند.

این افراد، محمد عزیز و خلیل اسلام، حقایق داشتند و مطلقاً هیچ مدرک فیزیکی آنها را به جنایت مرتبط نمی کرد. مرد سوم، توماس هاگان، اعتراف کرد که از بین سه مرد محکوم شده، او تنها عامل واقعی در بین آنها بوده است.

ظرف چند هفته پس از انتشار این مستند، دادستان منطقه منهتن از بازگشایی پرونده عزیز و اسلام خبر داد. در اوا، سال 2021، پس از تعیین FBI و NYPD “شواهد کلیدی پنهان شده” که می توانست به تبرئه هر دو نفر منجر شود، هر دو مرد تبرئه شدند.

اندی هیل یک وکیل حقوق مدنی متخصص در محکومیت های نادرست در شیکاگو، ایلینوی است. او بنیانگذار Hale & Monico، وکلای دادگستری آمریکا است. هیل یک تهیه کننده اجرایی نامزد جایزه امی برای چندین مستند جنایی واقعی است که محکومیت های اشتباه را برجسته می کند و مجری برنامه پاد،ت اندی هیل، که فصل اول آن قتل های راک گرسنه و کار او برای تبرئه ،تر وگر پس از 60 سال را پوشش می دهد.


منبع: https://thecrimereport.org/2022/12/09/five-do،entaries-that-helped-bring-justice-to-a-case/