چرا حتی دادگاه عالی ما که تحت سلطه محافظه کاران است باید اعدام ریچارد گلاسیپ را متوقف کند | آستین صراط | حکم


سرنوشت ریچارد گ،یپ که قرار است در 18 ماه مه اعدام شود، اکنون بر عهده دادگاه عالی ایالات متحده است. Glossip است درخواست دادگاه اعدام او را به تعویق می اندازد تا به او فرصت داده شود تا آن را با شواهدی درباره تخلفات قضایی ارائه کند که نشان دهنده رسیدگی به پرونده او بوده است.

در حالی که ا،ریت محافظه کار فعلی دیوان بدنام خصمانه است حتی برای به وضوح شایسته ترین تلاش ها برای به تعویق انداختن یا توقف اعدام ها، حتی آنها باید حماقت ادامه دادن اعدام گ،یپ را ببینند.

انجام این کار فقط به نفع گ،یپ نیست. در آنچه وکیل او به درستی بر،ب می زند یک اتحاد “بی سابقه”، ،یب غیرمعمولی از م،عان به دادگاه عالی گفته است که اجازه دادن به اعدام گ،یپ به ایالت اوکلاهاما، جایی که او در آن نگهداری می شود، آسیب جدی وارد می کند، و به ارزش های موجود در قلب این امر تعهد ملت به حاکمیت قانون

Glossip بود محکوم و به اعدام محکوم شد به دلیل نقش او در یک طرح قتل در قبال اجاره. از آن زمان تاکنون دو تحقیق مستقل متفاوت از پرونده وی انجام شده است. هر دو تردیدهای جدی در مورد عادلانه بودن و قابل اعتماد بودن محکومیت گلوسیپ ایجاد می کنند.

اولی که سال گذشته تکمیل شد نتیجه گیری اینکه «هیچ هیئت منصفه منطقی با شنیدن سوابق کامل، ریچارد گ،یپ را به قتل درجه اول مجرم نمی‌داند» و اینکه محاکمه او نتوانست “زمینه ای را برای ،ت فراهم کنید تا جان ریچارد ای. گ،یپ را بگیرد.”

دومی که توسط دادستان کل اوکلاهما، جنتنر دراموند سفارش داده شد و ماه گذشته تکمیل شد. یک حساب ویرانگر ارائه می دهد تخلفات دادست،، کمک ناکارآمد وکیل و بسیاری از موارد نقض حقوق گ،یپ.

با این حال در 20 آوریل، دادگاه تجدید نظر جنایی اوکلاهما تصمیم گرفت به هر حال اجازه دهید Glossip اجرا شود. و از آن زمان به بعد هیئت عفو و آزادی مشروط ایالت این کار را انجام داده است تکذیب کرد درخواست او برای بخشش و فرماندار اوکلاهما، کوین استیت گفت که حتی برای به تاخیر انداختن اعدام هم مداخله نمی کند.

در 26 آوریل 2023، وکلای گ،یپ درخواستی را ارائه ،د درخواست بدون مخالفت برای توقف اجرا با دیوان عالی آمریکا همانطور که درخواست آنها اشاره می کند، “دادستان کل اوکلاهاما، با تکیه بر تحقیقات مستقل خود در مورد پرونده آقای گ،یپ، اخیراً به درخواست آقای گ،یپ برای کنار گذاشتن محکومیت خود پیوسته است. نگر، های شدید در مورد قابل اعتماد بودن محکومیت آقای گ،یپ از زمان محاکمه مجدد او در سال 2004، پرونده او را تحت تاثیر قرار داده است.

از گزارش تحقیقاتی که دراموند سفارش داده است نقل می کند. “گزارش مستقل به این نتیجه رسید که کتمان مدارک دادست،، هرگونه امیدی را که “،ت بتواند به روند و نتیجه اعتماد داشته باشد” تضعیف می کند. برنامه اقامت گ،یپ خاطرنشان می کند که این گزارش می گوید که “اثر تجمعی اشتباهات، حذفیات، شواهد از دست رفته و سوء رفتار احتمالی را نمی توان دست کم گرفت.”

درخواست گلوسیپ ادامه می‌دهد: «در صورت عدم توقف اعدام، نه تنها درخواست کننده آسیب جبران‌ناپذیری خواهد دید، بلکه ایالت اوکلاهاما نیز متحمل صدمات جدی از سوی و، اصلاحات خود می‌شود که فردی را اعدام می‌کند که اوکلاهاما به این نتیجه رسیده است که اوکلاهاما هرگز نباید محکوم می‌شد. قتل، چه رسد به محکومیت به مرگ، در وهله اول.»

اگر اوکلاهاما گ،یپ را اجرا کند چه آسیبی متحمل خواهد شد؟

با توجه به مشکلات جدی در محاکمه و محاکمه مجدد، او را به قتل رساند ناسازگار خواهد بود با مسئولیت ،ت در پرداخت هزینه رسیدگی به متهمان به جنایات. این کار را خواهد کرد تضعیف ،همانطور که باید، به مشروعیت مجازات اعدام اطمینان دارد و همه ،، را که در یک عمل دخیل هستند، به ،وان قاضی سابق دیوان عالی کشور، هری بلکمون، دخیل خواهد کرد. یک بار گفت، “به طرز خطرناکی به قتل ساده نزدیک می شود.”

پرونده دادستان کل دراموند پشتیب، از برنامه اقامت Glossip این آسیب ها را تشخیص می دهد.

دراموند خاطرنشان می کند که «نقش دادستان فراتر از نقش خصم است: او «نماینده یک طرف عادی در یک مناقشه نیست، بلکه نماینده یک حاکمیت است… که منافعش… در تعقیب کیفری این نیست که در یک پرونده پیروز شود، بلکه عدالت باید اجرا شود.» دراموند به درستی استدلال می کند که «،ت هر زمان که عدالت اجرا شود، امتیاز خود را به دست می آورد. [to] شهروندانش در دادگاه‌ها.» و او ادامه می دهد: “این وظیفه بزرگ در یک پرونده سرمایه ای در اوج است، جایی که خطرات به سختی می تواند بالاتر باشد و عواقب یک نتیجه ناعادلانه غیرقابل برگشت است.”

دراموند به دادگاه گفت: «وقتی ،ت اعتراف به اشتباه در مورد یک مسئله حقوقی محض داشته باشد، راه من، هر چه باشد، زم، که او اعتماد خود را نسبت به محکومیتی که ایالت به دست آورده است از دست داده باشد، فرصت کمی برای حدس زدن دوم وجود دارد. …. این به ویژه در مورد سرمایه صادق است.” و او با اظهارات گ،یپ در مورد آسیبی که اوکلاهاما متحمل خواهد شد موافق است، و گفت که “منافع عمومی به وضوح با اعدام ن، یک مرد پس از اینکه ایالت به این نتیجه رسید که محکومیت نمی تواند ادامه یابد تامین می شود.”

خلاصه دیگری از درخواست گلوسیپ برای توقف اجرای حکم توسط 30 دادستان فعلی و سابق ایالتی و فدرال ارائه شد. این نقطه نظر دراموند را تقویت می کند. این خلاصه می‌گوید: «از نظر قانون اساسی به همان اندازه غیرقابل قبول است که ،ت یک فرد مجرم را بر اساس شواهد نادرست به زندان بفرستد، همانطور که یک فرد بی‌گناه به همین سرنوشت دچار شود».

دادستان خاطرنشان کرد:

در هیچ کجای قانون اساسی یا اعلامیه استقلال، و نه در فدرالیست یا هیچ نوشته دیگری از بنیانگذاران، نمی توان یک جمله واحد یافت که بتواند تصمیم هر کارمند ،تی را که ،م خورده است را توجیه کند. زم، که با احتمال واقعی همدستی در استفاده نادرست از شواهد نادرست برای اطمینان از محکومیت مواجه می شوید. به همین دلایل است که دادستان نماینده یک طرف عادی در یک دعوا نیست، بلکه نماینده حاکمیتی است که نه فقط برنده شدن، بلکه برای اجرای عدالت مسئولیت دارد.

علاوه بر این، نماینده ایالت اوکلاهاما، کوین مک داگل، یکی از حامیان طول، مدت مجازات اعدام، یک خلاصه amicus تشکیل داد که در آن او به شیوای علاقه ،ت را در جلوگیری از تخلفات قضایی که در پرونده گ،یپ رخ داده است، توضیح داد.

مک داگل به دادگاه می گوید: «امتناع از اعدام بی گناهان، ایالات متحده را از برخی از وحشیانه ترین و مستبدترین رژیم های تاریخ متمایز می کند. در دهه 1930، کمونیست‌های چینی استدلال می‌،د: «بهتر است صد انسان بی‌گناه را بکشیم تا اینکه یک مجرم واقعاً آزاد شود». در این کشور ما انتظار بهتری داریم.»

مک داگل ادامه می‌دهد: «یکپارچگی سیستم قضایی ما – و ایمنی ما – بستگی به این دارد که روش‌های من، در دستگیری و تعقیب افراد برای جنایات دنبال شود و افرادی که ما مجازات می‌کنیم واقعاً در جرایمی که برای آنها انجام شده است مجرم باشند. متهم بنیانگذاران می‌دانستند که از کشتن یک فرد بی‌گناه هیچ فایده‌ای حاصل نمی‌شود و در واقع آسیب بیشتری به امنیت دموکراسی ما وارد می‌شود. بنیانگذاران از اعدام فردی بی گناه مانند ریچارد گ،یپ عقب نشینی می کنند.

خلاصه های ارسال شده در Glossip همه موارد حاکی از آن است که «غیرقابل تصور» است، وام گرفتن از سخنان دراموند، برای دادگاه عالی اجازه اجرای اعدام او را در حالی که افسر ارشد اجرای قانون اوکلاهاما «قبلاً به اشتباه خود اعتراف کرده است». ما فقط می تو،م امیدوار باشیم که حتی دادگاه عمیقاً سیاسی ما به این پیام توجه کند و از اتفاق غیرقابل تصور برای ریچارد گ،یپ و ایالت اوکلاهاما جلوگیری کند.


منبع: https://verdict.justia.com/2023/05/04/why-even-our-conservative-dominated-supreme-court-needs-to-stop-richard-glossips-execution